Thursday, March 05, 2009

Hvorfor jeg er FOR fildeling?

Det finnes hundrevis av gode grunner til å være for fildeling, men mange av dem er blitt lagt frem på en god måte av andre allerede, og siden deling er bra lenker jeg heller til de:

Bård Vegar Solhjell sier det godt på bloggen sin:
Det er ikkje framtid i å kjempe mot at musikk er tilgjengelig på internett. Motstandarane av ny teknologi har få suksessar å vise til. Det er imidlertid viktig å kjempe for at teknologien skal brukast til beste for både forbrukar og kunstnar. Det er bra at musikk vert distribuert digitalt. Det betyr at mindre ressursar vert brukt på trykking, transport og platebutikkar. Det er penger som kan gå til artistene. Då får vi meir kultur til folket og meir penger til artistane.

Hvis man et øyeblikk ser bort fra alle de andre argumentene om saken, så blir det bent frem dumt å være mot fildeling. Her har du en teknologi (f.eks. torrent-teknologien) som tillater en artist som har laget et hvilket som helst verk som kan publiseres digitalt (bok, bilde, musik, film, youameit) og som sitter på en fjellhylle på Smøla hvor det eneste moderne han har tilgang på er en bredbåndskabel lagt der av SVs fornyingsminister in persona, å gjøre fila tilgjengelig for alle i hele verden med tilgang til internett på noen få sekunder. Ikke nok med det, som du kan lese i Wikiped-artikkelen om Torrent teknologien, så skiller den seg fra måten slikt materiale ble delt  på før i tiden. Sett at Olav på fjellhylla på Smøla tross at han har bredbåndstilgang har en treg nettilkobling og verket han har laget blir veldig populært i Kina. Hadde alle måttet laste ned fila fra hans PC hadde hele tilkoblingen hans brutt sammen ganske raskt. Torrent-teknologien er derimot slik at alle som laster ned også deler samtidig. Det betyr at så fort en person begynner å laste ned fila til Olav, så hjelper denne personen også med å dele fila videre, og jo flere som laster ned, jo flere er det også som deler...

Stjerne i Kina



[caption id="attachment_143" align="alignleft" width="150" caption="Kinesisk stjerne"]Kinesisk stjerne[/caption]



For å få tilgang til verket som Olav deler er de millionene av kinesere som plutselig  ble oppmerksomme på talentet hans nødt til å laste ned en knøttliten torrentfil som torrentprogrammet kan bruke for å få tilgang til svermen av delere som bruker den samme torrentfilen. Og det er her The Pirate Bay (TPB) og andre fildelingssider kommer inn.  Siden vi går ut ifra at Olav har en skikkelig dårlig bredbåndslinje på fjellhylla si på smøla så kunne han aldri ha klart å la en million kinesere laste ned fila fra hans maskin samtidig. Derfor har han lastet opp den lille fila til en sentral side som TPB som har store servere og kan tåle belastningen.

Slik ble Olav stjerne i Kina. Hadde torrent-teknologi og fildeling vært forbudt hadde veien vært en helt annen. Først måtte han ha gjort seg lekker nok til at et plateselskap valgte å satse mye penger på han. Etter å ha spilt inn flere plater og gjort det bra i Norge ville det kanskje turt å satse på at Olav også kunne tjene penger i Kina. Etter å ha produsert titusen CD-er i Norge sendes de med forurensende flyt til Kina hvor de... De fleste skjønner hvor dette går. Fildeling er en fantastisk teknologi, men de positive sidene blir altfor sjelden fokusert på.

Hva med artistene?

http://www.abulsme.com/images/PirateBay.jpg

Hva så med de negative sidene. Jeg tror det er på tide at vi anerkjenner en enkel sak. Fildeling lar seg ikke stoppe. Selv om IFPI og platebransjen skulle klare å definere det som ulovlig vil det aldri lykkes dem å kontrollere teknologien og hindre folk i å bruke den. I verste fall så blir det bare de svakeste brukerne, som ikke kan det grunnleggende om å være anonym på nettet som kommer til å bli skadelidende. De virkelig "store kriminelle" vil de aldri klare å ramme. Torrent-teknologien utvikler seg dessuten videre, og hva som blir den nye måten å dele musikk over nett på om to år er det egentlig ingen som vet.

Skal artister bare gi opp og slutte å lage musikk hvis det ikke lenger er mulig å kontrollere musikken de lager? Dette er en reell bekymring. Mange viser til alternative måter å skaffe inntekter på, og Elektronisk Forpost Norge har samlet en interessant og fullkommen liste med forslag her. Et annet interessant prosjekt jeg hhåper å skrive mer om når det er kommet lenger er Fribits Genero.

Jeg tror ikke noen komersielle løsninger som involverer streaming, reklame, DRM eller noen form for betaling vil fungere i det lange løp for å dekke privatmarkedet, dvs. musikkforbruket til enkeltpersoner. Det er rett og slett fordi alle de ovennevnte eksemplene på en eller annen måte forringer produktet de skal selge (streaming eller DRM), og i tillegg tar betalt for det (reklame eller avgift). Det er veldig lite krevende å sette opp en enklere og bedre ulovlig tjeneste som både tilbyr produktet til rask nedlasting uten DRM og gjør det hele gratis (og ofte ulovlig).

Løsningen

For å finne løsningen må vi først definere problemet, og det er ikke så vanskelig:
Det selges færre CD-plater i butikkene => istedetfor å følge tiden og opprette gode nettløsninger har plateselskapene forsøkt å tvinge folk tilbake til CD-butikkene => inntektene til plateselskapene synker => Plateselskapene har mindre penger å bruke på inspillingsbudsjetter til artistene => Inspillingsbudsjettene blir færre og mindre og selskapene tør ikke lenger ta sjansen på band de ikke vet kommer til å selge.

Dermed er problemet for artistene definert, innspillings / eller produksjonsbudsjetter. De fleste artister i dag tjener nemlig lite eller ingenting på CD salget. Det de tjener på er konserter og avgiften de får når musikken deres spilles kommersielt på utesteder, radio, TV e.l.

Sosialistisk Ungdom har gått ut med en veldig interessant pressemelding hvor vi presenterer en løsningsmodell. Staten må lage et enormt kulturfond som skal deles ut til å finansiere platebudsjetter og produksjonskostnader. Til gjengjeld kreves det ikke mer enn at artistene lisensierer musikken sin til fri ikke-komersiell bruk, kopiering og deling.

[caption id="" align="alignright" width="361" caption="Musikkpirater er ikke som andre pirater"]Musikkpirater er ikke som andre pirater[/caption]

Det betyr at artistene selv gjør det lovlig å fildele musikken deres uten at noe lovverk trenger å endres. I tillegg kan de om de ønsker det beholde de komersielle rettighetene og fortsette å tjene penger på komersiell bruk av musikken sin. Et eksempel på forskjellige slike lisenser, og et komplett norsk juridisk rammeverk finner du hos Creative Commons Norge.

En slik løsning er utrolig kjip for platebransjen, men genial for alle oss andre (artistene får penger, folket får musikk... gratis)

Har du meninger om fildeling og vil delta i debatten? På Snorre Valens blog forefår det en diskusjon rundt en uttalelses om kommer til å fremmes til SVs landsmøøte 2009. Sleng deg på i diskusjonen og få med dine meninger.

No comments: